Veel gestelde vragen - Leen een FriesSkip to ContentSkip to Navigation
Kijk je mee?

Veelgestelde vragen

Ik ben geen Fries, mag ik meedoen?
Wat maakt iemand een échte Fries? Is het omdat je in Fryslân geboren bent? Of omdat je Fries spreekt? Wij bij Leen een Fries zien iedereen die 'iets heeft' met Fryslân als een Fries die zijn of haar verhaal mag delen op Leeneenfries.nl. Je bent hier van harte welkom. Het is mooi als je een link hebt met Fryslân. Omdat jouw activiteit plaatsvindt in Fryslân, je er zelf woont of jouw activiteit over Fryslân gaat. Fries 'om utens'? Leuk! Kom erbij.    

Moet ik Fries kunnen spreken?
Nee, je hoeft niet beslist Fries te spreken. Leuk is het wel. Je mag je verhaal in het Nederlands, Fries, Engels en Duits doen, of welke taal je verder spreekt. Je kunt bij het aanmaken van je profiel aangeven welke talen je machtig bent. En je hoeft ook niet iedere taal heel goed te beheersen. Natuurlijk moeten gasten met wie je afspreekt je wel kunnen begrijpen. 

Als ik een activiteit aanbied, wie kan ik verwachten?
Iedereen die een link heeft met Fryslân is welkom op het platform. Omdat 2018 het jaar is van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad, verwachten we veel interesse van toeristen. Vind je het leuk om gasten uit het buitenland te ontvangen, bied dan je activiteit ook in het Engels of Duits aan. 

Mag ik geld vragen voor een activiteit?
Nee, de activiteit die je aanbiedt is op vrijwillige basis en dus gratis. Wel kunnen er onkosten zijn; denk aan een kop koffie als je afspreekt in een café of een toegangskaartje voor een museum, enzovoort. Dit bespreek je van tevoren met elkaar.

Komen er nog meer activiteiten bij?
Ja, Leen een Fries is gestart in de zomer van 2017. Sinds oktober 2017 is de website open voor een groot publiek. Leen een Fries heeft geen eindtijd, dus  het aanbod van activiteiten zal blijven groeien. 

Mag ik andere mensen meenemen naar een activiteit?
Ja, dit mag. Een vriendin, vriend, collega of familie: neem ze gerust mee. Wel is het goed om dit af te stemmen met diegene die de activiteit aanbiedt.

Ik heb een klacht, naar wie kan ik deze sturen?
Wij hopen dat je met veel plezier Leen een Fries gaat gebruiken. Gaat iets niet goed, dan doen we hier graag iets aan. Stuur je klacht, tip of opmerking naar info@leeneenfries.nl. Alvast bedankt! 

Mag ik ook eenmalig meedoen of moet ik mijn activiteit vaker aanbieden?
Je bent vrij om je activiteit eenmalig aan te bieden. We vinden natuurlijk heel leuk als je vaker je verhaal deelt en langer verbonden blijft aan LeeneenFries.nl.

Waar spreek ik met iemand af?
Dat mag je zelf bepalen. Als je iets vertelt over de historische binnenstad van Dokkum dan is het leuk om daar ook af te spreken. Maar je kunt natuurlijk ook afspreken in een café, bij je thuis of in de Bibliotheek als je dat prettig vindt. Kijk voor de openingstijden op de website van je eigen bibliotheek. Je bent van harte welkom!

Het lukt me niet om een profiel en/of activiteit aan te maken, wat nu?
Wat jammer dat het niet lukt. In de Bibliotheek kunnen we je helpen bij het aanmaken van een profiel en het maken van een activiteit. Ook kun je een mail sturen naar info@leeneenfries.nl. Zet daarin zo specifiek mogelijk het probleem en dan helpen we je zo snel mogelijk.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt, wat nu?
Als je je wachtwoord kwijt bent, dan kun je via de link ‘wachtwoord vergeten’ onder de knop inloggen een nieuw wachtwoord opvragen. Wij sturen je dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen. 

Ik zoek hulp bij het vertalen van mijn activiteit, wie o wie?
Er zijn vast mensen die daarbij willen helpen. Volg onze Facebookpagina www.facebook.com/leeneenfries en plaats in deze groep een oproep.


Sluiten